Denne overgangen måtte skje raskt, var rådgiverne
enige om. Det trengtes en «sjokk-terapi» for å hindre at overgangen kunne
stoppes på halvveien eller omgjøres av «konservative krefter».
Jeg var i det som den gang het Leningrad tre måneder
høsten 1990 og opplevde at det plutselig var vedtatt en «Overgang til marked» som
skulle skje på «500 dager». Jeg hadde anledning til å farte rundt på
samfunnsfaglige institutter, men traff ingen økonom eller samfunnsviter som
kunne fortelle meg hvordan denne overgangen konkret skulle skje.
Overgangen gikk likevel raskt nok. Rådgivere fra USA
og IMF satt praktisk talt inne på regjeringskontorene og skreiv det som skulle
vedtas. Alle viktige beslutninger ble tatt som regjeringsdekreter og ble aldri
lagt fram for det nyvalgte parlamentet.
Resultatet ble likevel ikke den markedsøkonomien som
rådgiverne ville ha. De viktigste grunnene var dels måten privatiseringene ble
gjennomført på og dels de reelle maktforholda i det samfunnet som skulle «snus
opp ned».
Kommandoøkonomen falt sammen uten at det fantes noe
juridisk grunnlag for privat næringsvirksomhet. Dermed måtte andre midler tas i
bruk: posisjoner i parti og statsapparat, bekjentskaper, kriminelle strukturer
og korrupsjon.
To
eksempler:
- Da jeg i 1993 ble vist rundt i et
bydels-rådhus i Leningrad, var de fleste leder-kontorene tomme.
Partifunksjonærer tok kompetansen sin og nettverkene sine ut av rådhuset
med en gang de traff noen som var villig til å betale for det som de hadde
stelt med i offentlig regi.
- En russisk venn jeg kjente godt, jobba
i et malingkonsern gang med fem produksjonsbedrifter i Leningrad. Der
oppretta konsernsjefen og de fem bedriftsdirektørene et selskap som kjøpte
hele malingsproduksjonen (til en pris de sjøl bestemte) før de solgte
malingen videre til kundene.
Sovjetøkonomien
hadde ingen regler som kunne forby noe slikt, og det nye samfunnet hadde ikke
nådd fram til regler som kunne gjøre noe med denne formen for «overgang til
markedet».
Det
var ikke konkurransen på de nye, «åpne» markedene som avgjorde hvem som lyktes
og hvem som mislyktes i kampen om makt og eiendom i Russland. Markedene ble
aldri «åpne» slik de nyliberale rådgiverne ville ha dem. Konkurranse ble det,
men av en helt annen karakter og ført med helt andre midler enn de som ble
skildra i markedsøkonomenes lærebøker.
Det
første som skjedde, var at alle borgere, fra de nyfødte til de døende, i 1992 fikk
en «voucher», en kupong der det sto at de eide en like stor andel av det
russiske næringslivet som alle andre borgere. På hvilken måte denne eierretten
skulle utøves, sto det ingen ting om. Men voucheren kunne selges. Til hvilken
pris? Det avgjorde «markedet».
Noen
solgte voucheren for ei flaske vodka. Andre la den under madrassen i håp om at
verdien ville klarne etter hvert. De profesjonelle leide folk til å gå på
dørene for å kjøpe mange nok vouchere til at de kunne vinne budrunden når
aksjer i nye aksjeselskap ble lagt ut for salg.
Fram
til 1994 var dette den viktigste formen for privatisering. Etter 1994 foregikk
privatiseringen mer direkte. Statseiendom ble lagt ut for salg, men aldri som
åpne anbud. Det var alltid «noen som snakka sammen» og ordna salg og kjøp seg i
mellom.
Næringslivet
ble lagt ut på billigsalg og endte som det skulle - i hendene på
privatpersoner. Det var dels velplasserte partipamper som - for en pris langt
under enhver markedspris - fikk eie det som de tidligere hadde hatt partimakt eller
offentlig makt til å styre. Og det var dels en del personer som med en blanding
av flaks, bekjentskaper og kriminelle nettverk snodde seg fram til å havne
blant de «nyrike» eierne.
Det er
også uvisst hva som har skjedd med de «hemmelige tjenestene» fra sovjettida.
Men det er ganske sikkert et marked for slike tjenester også i et samfunn med
så mange skyggesider som den russiske. Den svarte økonomien blir av enkelte
kilder anslått til 40 prosent av den samlede samfunnsøkonomien.
«Overgangen
til markedet» førte til en enorm konsentrasjon av eiermakt innen næringslivet.
De nyrike oligarkene – enten de var tidligere partisjefer eller sosiale
oppkomlinger – sikra seg raskt politisk makt i tillegg til den økonomiske.
Ingen politiske partier kunne hevde seg uten å ha mektige nok oligarker i
ryggen.
Hele
bransjer er dominert av noen få storkonsern. Banker og bedrifter inngår ofte i
samme oligark-strukturer – og alle kommersielle TV-kanaler og større aviser
eies av folk som er så rike at de også eier ganske mye annet.
Det
var slike maktstrukturer Putin ga seg i kast med da han overtok etter Jeltsin i
1999 – blant annet ved å plassere tidligere KGB-folk i stadig flere
lederposisjoner i banker og storkonsern. De statlige TV-kanalene styres så
stramt av Putin at de kommersielle kanalene til enhver tid veit hva som er
sant.
Oligarkene
har også gjennom rettsvesenet blitt satt på plass med så hardhendte metoder at
de ikke lenger blander seg direkte inn i politiske livet – inntil de eventuelt
slår seg sammen for å kaste Putin. Foreløpig får de nøye seg med markedsmakta.
Dette
har ført Russland fram til en samfunnsøkonomi som i sin struktur likner mer på
det som var der før 1990 enn på vestlig kapitalisme. Det som fantes av
planøkonomi er borte, og forholdet mellom arbeid og kapital er som i vest før
arbeidsfolk begynte å organisere seg.
(Artikkelen ble trykt i Klassekampen 23. august 2014)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar