Kan den vestlige dominansen i IMF vare hvis det blir konkurranse om kriselån?
I forrige uke gikk
de såkalte BRIKS-landa (Brasil, Russland, India, Kina og Sør-Afrika) sammen om
å opprette et valutafond som motvekt til IMF (Det internasjonale valutafondet)
og en felles utviklingsbank som motvekt til Verdensbanken.
Valutafondet skal
etter hvert opp i 100 milliarder dollar. Kina skal bidra med 41 prosent av
fondet, Sør-Afrika med fem prosent og de andre tre med 18 prosent hver. Til
utviklingsbanken skal alle BRIKS-land bidra likt, med ti milliarder dollar og
med samme stemmerett til alle fem.
Sist et reelt alternativ
til IMF ble forsøkt, var i forbindelse med den såkalte Asia-krisa i 1997-98. Da
prøvde Kina, Japan, Taiwan og en del andre øst- og sørasiatiske land å sette
opp et asiatisk valutafond – men initiativet ble knust av USA som gjerne så at
et slikt fond ble til, men som forlangte at fondet bare kunne gi kriselån hvis
IMF var enig i det.
Dermed var det
asiatiske valutafondet maktesløst. Samtidig gikk ikke IMF inn med lån som var
store nok til å berge betalingsbalansen til asiatiske land som var ille ute –
og stilte i tillegg vilkår som i mange tilfeller var direkte skadelige.
Verdensbanken og
IMF ble til i 1944 da USA var verdens eneste økonomiske stormakt. Siden har USA
- sammen med europeiske land – i praksis dominert begge disse institusjonene.
BRIKS-landa har
40 prosent av verdens befolkning, representerer fjerdeparten av verdensøkonomien,
men har bare ti prosent av stemmene i Verdensbanken. Kina har under 4 prosent
av stemmene i IMF, men står i dag for sjetteparten av verdensøkonomien.
Alle forsøk på å
endre maktforholda internt i Verdensbanken og IMF slik at land i andre
verdensdeler kan få en innflytelse i rimelig forhold til folketall og økonomi, har
til nå bare ført til kosmetiske endringer.
IMF har i tillegg
lenge blitt kritisert for utlånspolitikken sin. Ukraina er siste eksempel.
Landet har i årevis vært i djup økonomisk krise, og kaoset de siste månedene
har ført til at produksjonslivet er hardt ramma. Likevel har IMF fulgt opp
kriselånet på vanlig vis med krav om innstramninger som vil gjøre krisa verre
for folk flest.
På bakgrunn av
slike erfaringer har mange utviklingsland de siste åra latt være å be IMF om
kriselån når de har kommet i betalingsproblemer. Det er betegnende at etter
finanskrisa i 2008 er det land i Europa som har fått – eller blitt utsatt for –
kriselån fra IMF. Mange land i Asia og Afrika har også gått til svært så
villige kinesiske banker for å få finansiert større utviklingsprosjekt.
De fem
BRIKS-statene har ganske sikkert ulike forventninger og mål med det nye
samarbeidet. For Kina er det åpenbart et forsøk på å stå fram som den suverene
motpolen til USA. Det
Beijing-regjeringen aller helst vil, er å bli anerkjent som den opplagte
lederen for alle verdens utviklingsland i dragkampene med USA og EU i
internasjonale sammenhenger.
For Russland er
BRIKS-samarbeidet et forsøk på å sikre seg forbundsfeller i en situasjon der
landet risikerer å bli isolert økonomisk av sanksjonene til USA og EU i
forbindelse med Ukraina-krisa.
India, Brasil og
Sør-Afrika er nok mest interessert i å skaffe seg manøvreringsrom i det uoversiktlige
globale maktspillet som nå utvikler seg. De har ingen grunn til å tro at
ledelsen i Beijing er mindre opptatt av å hevde langsiktige nasjonale
interesser enn ledelsen i Washington har vært. Andre land i Asia, Latin-Amerika
og Afrika kan også se seg tjent med at Verdensbanken og IMF ikke er de eneste å
gå til.
Både fra Brasil
og Sør-Afrika understrekes det derfor at det ikke er tale om en ny
blokkdannelse, men et praktisk samarbeid mellom stater som vil riste av seg den
vestlige dominansen i Verdensbanken og IMF. De vil derfor at det nye valutafondet
og den nye utviklingsbanken skal framstå som et supplement og ikke som et
alternativ til Verdensbanken og IMF.
Foreløpig er de
nye institusjonene små i forhold til Verdensbanken og IMF. IMF har f.eks. ni ganger
så mye å rutte med som det nye valutafondet, og den nye utviklingsbanken har
ikke større startkapital enn den statlige utviklingsbanken i Brasil. Foreløpig
vil banken derfor først og fremst gå inn med kapital i samarbeid med nasjonale
banker.
Men på lengre
sikt kan både valutafondet og utviklingsbanken tilføres flere midler. Alle
BRIKS-landa har store valutareserver. Reservene til Kina anslås til enorme 3800
milliarder dollar, mye av det plassert i USA. Valutareservene til Russland er
på over 500 milliarder dollar, Brasils er på nærmere 400 milliarder dollar, Indias
på 300 milliarder dollar og Sør-Afrikas på 50 milliarder dollar.
Vestlige utviklingsbanker
har vanligvis lånt penger til forretningsbanker som så kan låne dem videre til konkrete
investeringsformål i andre land. Men alle de fem BRIKS- landa har statlige
utviklingsbanker som låner ut penger til direkte investeringer i Asia, Afrika
og Latin-Amerika. Det betyr at de alle fem har bankfolk som kan gå inn i den
nye utviklingsbanken med praktisk erfaring fra den slags utlånsvirksomhet.
Nå er det ikke
slik at det nye valutafondet vil bli den uproblematiske redningen for land som
havner i betalingsproblemer. Også BRIKS-fondet vil vurdere om krisa skyldes
forhold som regjeringen i landet «ikke kunne noe for» eller om den skyldes det
fondet oppfatter som «uansvarlig» politikk. Hvis det siste er tilfellet, vil
BRIKS-fondet – som IMF - stille krav om at politikken må legges om.
Men situasjonen
blir likevel ny. Land i krise vil i prinsippet – og kanskje også i praksis -
kunne forhandle både med IMF og med BRIKS-fondet om hvordan krisa best kan overvinnes..
Dermed kan det utvikle seg en ny type konkurranse i verdensøkonomien, en
konkurranse om hvilken krisepolitikk som kan bringe land ut av et finansielt
uføre på en måte som gjør at eventuelle sosiale skadevirkningene blir de mildest
mulige.
(Kilder:
Financial Times 16. og 20. juli og CEPR, 18. juli)
(Artikkelen ble trykt i Klassekampen 26. juli 2014)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar