Offentlig forskningsinnsats
måtte til for å gjøre Silicon Valley til et fruktbart dalføre
Mariana Mazzucato var
høydepunktet for de nærmere 1000 deltakerne på årskonferansen til Manifest for
et par uker sia. Som et stormvær feide hun slapp tro på markedenes ufeilbarlige
nødvendighet til side.
I Norge som i andre land har
såkalt «næringsnøytralitet» stått sentralt i all næringspolitikk. Også fra
AP-hold har det vært lagt til grunn at det ikke er statens oppgave å «peke ut
vinnere» - verken blant alternative teknologier, bransjer eller bedrifter. En
stat som prøver seg på noe sånt, bommer så ofte og så grovt at det er å sløse
med «skattebetalernes penger».
I boka “The Entrepreneurial
state. Debunking Public vs. Private Sector Myths” fra 2013 hevder Mariana Mazzucato
det stikk motsatte: Staten kan både velge feil og satse feil, men så godt som
alle de «vinnerne» som har revolusjonert teknologi- og næringsutviklingen det
siste halve århundret, har tatt imot avgjørende og omfattende offentlig støtte.
Det gjelder så forskjellige
områder og bransjer som IKT-teknologien, internettet, den nye bioteknologien,
nanoteknologien, overgangen til fornybar energi som vind- og solkraft og utviklingen
av mange epokegjørende nye legemidler.
Hele grunnlaget for
IKT-revolusjonen ble finansiert av offentlige instanser i USA gjennom
mangeårige program fra den spede starten og helt fram til at det gikk an å
tjene penger på å ta de nye teknologimulighetene i bruk.
Som Mazzucato understreker:
Ingen private investorer eller markedskrefter kunne ha drevet fram denne
teknologien – ikke en gang kommersialiseringen av teknologien. Silicon Valley
skapte derfor ikke seg sjøl. Enorme offentlige grunnlagsinvesteringer måte til
for å gjøre dalføret fruktbart for hundrevis av små og store dataselskap.
Mazzucato går grundig fram
for å påvise at dominerende selskap som Apple og Google ikke ville ha kunnet utvikle
den teknologien som de har basert både sin inntjening og sin enorme markedsmakt
på.
Internettet starta som en
teknologisk visjon i offentlige forskningsmiljøer, og der mange offentlige
instanser bidro til en skrittvis utvikling av den nye teknologien – og også til
hvordan den kunne tas i bruk for næringsformål.
Mazzucato henter flest
eksempler fra USA, blant annet for å sprenge myten om at det er der det frie
initiativet er minst hemma av offentlige innblanding. Men grunnlaget for mange
bioteknologiske gjennombrudd, de såkalte molekylære antistoffene, ble f.eks. oppdaga
og utvikla i britiske offentlige laboratorier.
Grunnlaget for å utvikle
fornybar energi i stor nok skala til at slik energi kan bli økonomisk lønnsom, er
også lagt av statlige finanskilder. Slik
var det i USA, i Tyskland med den statlige investeringsbanken KfW og med tilsvarende
utviklingsbanker i Kina og Brasil.
Slik er det – også omkring
vindkraften i Danmark - lagt til rette for å utvikle fossilfri energi på en
måte som private investorer ikke kunne ha utløst på egen hånd.
Det mest overraskende i boka
til Mazzucato er skildringen av hvor avgjørende offentlig forskning har vært -
og fortsatt er - for den farmasøytiske industrien. Det er en bransje som er på
profitt-toppen her i verden, og samtidig en bransje som mer aggressivt enn de
fleste begrunner sine høye priser med hvor dyrt det er å utvikle nye medisiner.
Den unnslår seg heller ikke for å fortelle skattebetalere – og velgere – om
hvor skadelig det er med «offentlig innblanding» i næringslivet.
Det sier mye om det herskende
ideologiske klimaet at så mye av denne innsatsen i offentlige laboratorier og
fra offentlige utviklingsorgan «holdes skjult» for å unngå oppmerksomhet om
denne «innblandingen» fra det offentlige i næringsutviklingen.
Mazzucato dokumenterer på
mange måter at den private risikokapitalen langt på vei er en myte. I forhold
til de store teknologiinnovasjonene våger den private risikokapitalen seg fram
først når risikoen er lav nok til at det virker trygt å investere. Og da skjer
det ofte i ly av offentlige garantier eller andre støtteordninger.
De store
teknologigjennombruddene krever både målbevisst langsiktighet og tålmodig
kapitalinnsats. Der det ikke ligger til rette for kjapp fortjeneste, bidrar
private investorer ikke til å utvikle teknologien. De kommer først inn når de
grunnleggende teknologiske innovasjonene er gjort.
Men skal det offentlige kunne
satse offensivt nok på store teknologiske gjennombrudd, trengs det penger.
Teknologiske gjennombrudd som bare på svært lang sikt kan bli lønnsomme, kan
bare finansieres hvis det offentlige har store nok inntekter.
Da er det særlig problematisk
at de storkonsern som i størst grad skummer fløten av offentlig finansierte
teknologiinnovasjoner gjør alt de kan for å unngå effektiv skattlegging. De
største og mest vellykte internasjonale konsern sørger for å få regnskapsført
mest mulig av superprofitten sin i land der skattene er særlig lave.
Slik finner Mazzucato
eksempel på eksempel på at fellesskapet, via offentlige instanser, tar
risikoen, mens private næringsinteresser stikker avgårde med profitten.
Den økonomikrisa som
europeiske land sliter med å komme seg ut av, er i seg sjøl et eksempel på hvor
tafatt den private risikokapitalen fungerer.
Det er ingen mangel på penger
i dagens EU, men de er på feil sted. De er ikke hos folk flest, men i
finansinstitusjoner som i løpet av krisa er overøst med offentlige penger som
de ikke våger å låne ut fordi det ikke fins bedrifter som våger å investere i
ny produksjon.
Årsaken er opplagt. Etter år
med kutt i jobber, lønninger og trygder er det ikke noen til å kjøpe de varene
og tjenestene som kunne vært tilbudt.
For Mazzucato er løsningen
store offentlige investeringsprogram med hovedvekt på den infrastrukturen som
må til for å løfte europeiske land ut av den kuttpolitikken som rammer mennesker
brutalt og lammer FoU-innsatsen så kraftig, både den offentlige og den private.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar